Skip to main content

Μυθολογία και Ιστορία



Μερικά στοιχεία της μυθολογίας συμφωνούν με την πραγματικότητα. Αλλά από καμία μαρτυρία των Ελλήνων ή οποιουδήποτε άλλου λαού δεν μπορούμε να συμπεράνουμε πως επέδρασε ο ερχομός τους στις φιλειρηνικές γεωργικές φυλές, με τις παραδόσεις τους της φιλοστοργίας, της πρόνοιας και της εμπιστοσύνης στους ανθρώπους, που τους έκανε ανίκανους να φανταστούν ότι ήταν δυνατόν να δεχτούν επίθεση και να υποταχτούν. Άθελά μας σκεφτόμαστε εδώ τους μητριαρχικούς Αζτέκους και τους πλιατσικολόγους του Cortez. Αλλά η σύγκρυση αυτή χωλένει από αρκετές απόψεις. 
Από τη άλλη μεριά, όμως, οι Ισπανοί είχαν ένα πράμα κοινό με τους πρώτους Έλληνες: δεν είχαν μαζί τους γυναίκες. Έτσι, οι πρώτοι Έλληνες αντιμετώπιζαν τις γυναίκες των γεωργικών φυλών όπως περίπου οι Ισπανοί τις γυναίκες των κατακτημένων Αζτέκων: ως πλάσματα που ήταν διπλά αξιοκαταφρόνητα* πρώτων γιατί άνηκαν στη φυλή των νικημένων* και δεύτερων γιατί, όπως συμβαίνει συνήθως με τα κατακτητικά στίφη, τις χρησιμοποιούσαν για να κορέσουν τη σεξουαλική τους δίψα. Τις βίαζαν και ταυτόχρονα περιφρονούσαν στο πρόσωπο τους όλόκληρη τη φυλή τους. Γιατί το γεγονός ότι αυτοί οι λαοί των αγροτών δεν αμύνονταν καν όταν δέχονταν επίθεση φαινόταν στους Έλληνες το άκρον άωτο της καταισχύνης, του ξεπεσμού και της ανανδρίας.

Βιβλιογραφία:
  • Masson, O.T., «Woman's Share in Primitive Culture», New York
  • Schmidt, P.W., «The Position of Women with Regard to Property in Primitive Society», American Anthropologist, 1935

Comments

Popular posts from this blog

Πέντε θέσεις για τις συνέπειες της σεξουαλικής ηθικής

Πρώτο : Η απώθηση της γεννητικής σεξουαλικότητας δημιουργεί πιστούς στην εξουσία, υποτελείς χαρακτήρες και εγγυάται έτσι τη διατήρηση των κοινωνικών συνθηκών, των δομών εξουσίας και των συνθηκών παραγωγής που επικρατούν. Ο αυταρχικά διαμορφωμένος χαρακτήρας υποτάσσεται σε αυτές –αν και συχνά απρόθυμα –και εκπληρώνει μέσα σε αυτές τις συνθήκες λειτουργίες που διατηρούν το σύστημα. Δεύτερο : Η αρνητική απέναντι στη σεξουαλικότητα ψυχική δομή δημιουργεί προδιάθεση για αλλοτριωμένη εργασία. Χωρίς αλλοτριωμένη εργασία θα κατέρρεε το οικονομικό σύστημα της παραγωγής προϊόντων που βασίζεται στη μεγιστοποίηση της παραγωγής και στην επίτευξη κέρδους. Η θετική στάση απέναντι στη σεξουαλικότητα και η αλλοτριωμένη εργασία αποκλείονται αμοιβαία όπως η σεξουαλική απώθηση και η δημιουργική, ΑΤΟΜΙΚΑ οριζόμενη εργασία. Τρίτο : Η σεξουαλική καταπίεση μειώνει την ικανότητα για κριτική και κάνει δυνατή την ιδεολογικοποίηση της συνείδησης με περιεχόμενα που είναι αντίθετα στα πραγματικά συμφ

Συνέντευξη του Ernest Borneman η οποία δημοσιεύτηκε το 1979 στο τεύχος 19 του περιοδικού Vorgänge [pdf]

Με τις ερωτήσεις που απάντησα σε εκείνη την συνέντευξη θα τελειώσω αυτή την αναδρομή στα χρόνια που πέρασαν από την πρώτη έκδοση της Πατριαρχίας. Ernest Borneman Το pdf είναι στο παρακάτω link: Συνέντευξη

Ο Γάμος στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία

Το ρωμαϊκό δίκαιο ήταν ταξικό δίκαιο. Ο φοιτητής της νομικής που μαθαίνει ότι στην αρχαία Ρώμη υπήρχαν τέσσερις διαφορετικές μορφές γάμου, τα χάνει με αυτό το ανεξήγητο φαινόμενο, ώσπου να ανακαλύψει – πράγμα όμως που δεν αναφέρεται σε κανένα αστικό εγχειρίδιο για το ρωμαϊκό δίκαιο – ότι καθεμιά από αυτές τις τέσσερις μορφές ήταν ένα σύνολο από γαμήλια έθιμα που γ εννήθηκαν μέσα σε μια ορισμένη τάξη, υιοθετήθηκαν στο πέρασμα των αιώνων από άλλες τάξεις και έτσι συγκαλύφθηκε η ταξική τους προέλευση.   Ως τον 5ο αιώνα π.Χ., ο γάμος στη Ρώμη ήταν έγκυρος μόνο αν γινόταν ανάμεσα σε μέλη της άρχουσας τάξης. Για ένα πατρίκιο, οι γάμοι με μέλη κατώτερων τάξεων ήταν κάτι αδιανόητο, γιατί οι τάξεις αυτές δεν εκπλήρωναν καμία από τις τρεις απαραίτητες προϋποθέσεις: να έχουν γη, γενεαλογικό δένδρο και προστάτιδα θεότητα. Αυτό απέκλειε το γάμο από έρωτα, και μάλιστα όχι μόνο ανάμεσα σε πατρίκιους και πληβείους, αλλά και ανάμεσα σε μέλη της ίδιας της πατρικιακής τάξης. Γιατί, σύμφωνα με την πα